Badan Sakit Sakit, Cuba Petua Tradisional Ini!

Badan sakit sakit atau anda mula rasa tak sedap badan? Bangun pagi tadi,  efek daripada rasa badan yang tak sedap itu kepala terasa pening, selesema, tekak sakit dan mula rasa loya.

 

Orang yang sihat biasanya bersemangat, berenergi dan aktif seperti selalu. Jika tiba-tiba kita rasa badan sakit sakit bermakna kesihatan kita bermasalah.

 

Keadaan ini tentunya membuatkan kita berasa tidak selesa dan ingin cepat sembuh supaya dapat aktif seperti biasa.

 

badan sakit sakit

 

 

CARA HILANGKAN ULSER MULUT, KLIK SINI

 

Berikut adalah beberapa cara mengatasi badan sakit sakit tanpa perlu mengambil sebarang ubat.

 

 

  1. badan sakit sakit Minyak Lavender

Ketika diserang sakit kepala, ada mungkin sedang tegang urat leher ataupun dilanda stress.

 

Cara mengubatinya adalah dengan melakukan perkara-perkara yang boleh membuatkan anda menjadi lebih relaks.

 

Selain melakukan sedikit senaman ringan seperti yoga, bawa tidur, anda boleh juga menggunakan minyak lavender untuk meredakan sakit kepala.

 

  1. badan sakit sakit Air Garam

Lenguh-lenguh badan yang disebabkan otot-otot tegang dapat dihilangkan dengan berendam air panas atau heat therapy yang dicampur dengan garam mineral.

 

Terapi ini dapat meregangkan otot-otot yang tenang. Garam mineral dapat membantu mengeluarkan racun dari otot serta memperbaiki fungsi saraf.

 

 

  1. badan sakit sakit Peppermint Essential Oil

Peppermint essential oil mempunyai bau yang sangat kuat. Bau daun mint yang sangat segar ini cukup berkesan untuk mengatasi masalah pernafasan, hidung tersumbat dan juga sesak nafas.

 

Selepas mandi atau berendam dengan air panas, cubalah sedut baunya.

 

Bagi mengatasi badan sakit sakit dengan peppermint essential oil ini selain menyedut baunya, anda boleh menyapunya di bahagian belakang leher.

 

Selain memberikan efek melegakan kesakitan, peppermint essential oil turut menambah energi dan meningkatkan mood positif seseorang.

 

  1. badan sakit sakitHalia & Daun Pudina

Halia dan daun pudina sangat berkesan untuk menghilangkan rasa mual atau loya dengan pantas.

 

Boleh memakan halia atau peppermint dalam bentuk masakan atau rebusan dan minum airnya.Rasa loya tersebut akan hilang dengan sendirinya.

 

Halia mengandungi flacoida, pilifenol dan minyak volatile yang dapat mengurangkan rasa loya yang dialami. Begitu juga dengan daun pudina.

 

  1. badan sakit sakit Teh Chamomile & Madu

Pengambilan teh chamomile  dengan madu bukan sahaja dapat meredakan badan sakit sakit. Bahkan mampu membunuh bakteria streptococcus dan dapat dijadikan painkiller yang menjadi penyebab sakit tekak.

 

Manakala madu pula dapat membantu meredakan kesakitan pada tekak. Rendamlah dua uncang teh chamomile yang dicampur dengan satu sudu besar madu dengan segelas air mendidih.

 

Semoga tip badan sakit sakit ini dapat membantu anda mengatasi penyakit ringan tanpa perlu menelan ubat.

 

LIKE & SHARE MAMANET
(Visited 1 times, 1 visits today)