DULU TIDUR SEBANTAL, KINI BILIK PUN ASING. ITULAH ANTARA RISIKO BILA NAFSU SEKS MENURUN HABIS!

Terlalu banyak faktor yang menyebabkan nafsu seks menurun dalam sebuah perkahwinan. Rangsangan nafsu seks wanita juga tidak sama dengan kaum lelaki.

Bahkan sama ada lelaki atau wanita, keinginan untuk melakukan seks boleh menurun sama ada secara sedar atau tidak. Jadi, sebab itulah keinginan untuk melakukan hubungan intim atau seksual antara pasangan sering tenggelam timbul.

Seks merupakan keperluan untuk meningkatkan keharmonian rumahtangga. Melakukan hubungan seks dua atau tiga kali seminggu mampu membantu menghilangkan stress dan membuatkan kita rasa bahagia.

LIKE & SHARE MAMANET

nafsu seks menurun

BERIKUT INI BEBERAPA PENYEBAB NAFSU SEKS MENURUN YANG PALING SERING DIALAMI OLEH PASANGAN YANG BOLEH DIAMBIL SEBAGAI PEMBELAJARAN BERSAMA:

  1. STRESS ATAU DEPRESI

Pelbagai tekanan yang dihadapi akibat pekerjaan, masalah kewangan, stress keluarga dan masalah-masalah lain dalam kehidupan ternyata memberikan pengaruh yang cukup besar dalam hubungan suami isteri.

Ketika stress atau depresi meningkat, kebanyakan wanita tidak memilih hubungan seks sebagai cara untuk meredakannya.nafsu seks menurun

  1. PENURUNAN KADAR HORMON TESTOSTERON

Hormon testosterone yang terdapat dalam badan wanita dan kadarnya secara keseluruhan dalam aliran darah turut menentukan fungsi seksual wanita.

Mengukur tahap testosterone dalam badan juga penting untuk menentukan kemungkinan psikologi penyebab rendahnya keinginan seksual wanita.nafsu seks menurun

  1. USIA

Usia adalah faktor semulajadi yang pasti dialami oleh wanita dan menyebabkan nafsu seks menurun.

Di usia 40 tahun ke atas, biasanya wanita yang sering keletihan akan mula kehilangan ghairah seks. Namun, kaum suami yang sihat tidak pula begitu. Meskipun stamina mereka sudah kurang namun nafsu seks masih membuak-buak.

Untuk itu, sebagai wanita dan  isteri kita perlu menjaga kesihatan dan organ sulit dengan lebih baik supaya mampu melayani nafsu suami dengan lebih lama.nafsu seks menurun

  1. FOREPLAY

Dalam melakukan hubungan intim, ada kaum suami yang terlalu terburu-buru atau nak cepat sahaja. Padahal melakukan hubungan tersebut memerlukan teknik foreplay atau pemanasan terlebih dahulu.

Cuba fahami, foreplay bukan sekadar pemanasan untuk merangsang pasangan. Sebaliknya boleh menjadi saat intim bagi pasangan suami isteri di atas katil.

Lagipun, wanita tidak mudah mencapai kepuasan dalam hubungan seksual. Tidak adanya foreplay boleh menjadi penyebab nafsu seks isteri menurun.

nafsu seks menurun

  1. KEPENATAN

Kepenatan atau keletihan fizikal juga boleh menyebabkan nafsu seks menurun. Ketika wanita terlalu dibebankan dengan pekerjaan secara automatik energinya terganggu terus menerus.

Lagipun hubungan seks yang normal memerlukan energi yang lebih untuk menikmati sensasi rangsangan. Faktor biologi seperti inlah yang kerap menimbulkan perasaan malas pada isteri untuk melayani kehendak suami.

Dengan keadaan fizikal yang letih, jangankan orgasme, membangkitkan ghairah untuk melakukan hubungan seksual pun rasa susah!

nafsu seks menurun

  1. MENDERITA PENYAKIT

Mengalami beberapa penyakit tertentu seperti kanser, diabetis, gangguan saraf, penyakit jantung dan menopaus juga boleh menyebabkan nafsu seks menurun di kalangan wanita. Lebih-lebih lagi bagi wanita yang mencecah usia 50 tahun ke atas.

nafsu seks menurun

Diharapkan artikel mengenai nafsu seks menurun dapat membantu anda yang menghadapi masalah ini agar berhati-hati dan segera mencari cara mengatasinya misalnya dengan meningkatkan ghairah wanita.