KETAHUI 5 PUNCA STRETCH MARK DAN SOLUSI MENGATASINYA

Apa punca munculnya stretch mark (regangan berlebihan pada kulit) pada bahagian tubuh kita seperti di atas perut, paha, payudara dan juga punggung?

 

Kesan regangan yang pada mulanya berwarna merah jambu atau ungu, lama kelamaan akan berubah menjadi warna putih atau kelabu, bergantung pada warna kulit seseorang.

 

Masalah stretch mark ini bukan sahaja dialami oleh wanita mengandung. Jadi, adalah lebih baik jika kita ketahui punca stretch mark dan cara untuk mengatasinya.

 

Beberapa Punca Stretch Mark

 

  1. Mengandung

Ramai ibu mengandung yang keliru dan beranggapan stretch mark ini muncul disebabkan tabiat suka menggaru di perut atau paha. Sedangkan rasa gatal tersebut timbul sebagai petanda awal munculnya stretch mark.

 

Ketika kulit meregang dengan cepat akibat anggota badan mengembang, lapisan tengah kulit akan menipis sehingga lapisan di bawahnya muncul ke permukaan. Keadaan inilah yang dikatakan stretch mark.

punca stretch mark

  1. Obesiti

Pertambahan berat badan secara mendadak boleh membuatkan kulit mengalami peregangan dan boleh menjadi punca stretch mark muncul.

 

Jika mahu menurunkan berat badan, lakukan secara berperingkat. Usahakan agar berat badan tidak berkurangan lebih dari setengah kilogram per minggu bagi mengelakkan stretch mark.

 

Pertambahan berat sepanjang tempoh mengandung juga berisiko mengalami stretch mark.

punca stretch mark

  1. Kekurangan Vitamin A,C dan E

Makanan sihat dan segar dapat menjaga kulit supaya tetap sihat sehingga dapat mencegah kemunculan stretch mark ini.

 

Perbanyakkan pengambilan makanan dan minuman yang mengandungi vitamin A, C dan E serta mineral silikon dan juga zink seperti lobak merah, betik, tomato, oren dan avokado untuk memiliki kulit yang bebas daripada stretch mark.

  1. Makanan berkalori tinggi

Pengambilan makan yang berkalori tinggi juga boleh menjadi salah satu punca stretch mark. Biasanya orang yang gemar menikmati makanan tinggi kalori dan kurang bergerak atau bersenam lebih mudah mendapat stretch mark.

Makanan tinggi kalori itu diubah oleh tubuh menjadi subtract hormone, sehingga menjadi kelebihan hormon yang boleh menimbulkan garis-garis stretch mark.

 

  1. Pakaian ketat

Pemakaian pakaian yang terlalu ketat juga boleh membuatkan kulit menjadi trauma. Apatah lagi, ketika kulit kering.

 

Jadi, cuba elakkan pemakaian baju atau seluar yang terlalu ketat bagi mendapatkan kulit yang cantik dan bebas daripada stretch mark.

Ada beberapa cara untuk menyamarkan stretch mark yang boleh kita lakukan iaitu secara langsung dan tidak langsung. Bersenam adalah salah satu cara menyamarkan stretch mark secara tidak langsung.

Senaman yang dilakukan secara rutin akan melancarkan perjalanan darah dan membawa zat-zat oksigen yang lebih baik. Bahkan kolagen juga akan lebih mudah terbentuk.

 

Selain menggunakan krim menyamarkan stretch mark, mengurangkan pengambilan makanan berkarbohidrat tinggi, mengubah gaya kehidupan seperti tidak mengambil minuman keras dan merokok serta mengimbangi kehidupan dengan cara pemakanan sihat juga mampu mencegah masalah ini.

Itulah beberapa punca  stretch mark serta cara mengatasinya yang perlu diketahui. Semoga artikel ini bermanfaat untuk semua.

 

BACA – CARA BERKESAN HILANGKAN STRECTH MARK SELEPAS BERSALIN