ADA MASALAH BAU BADAN?CUBA 5 CARA CEPAT DAN BERKESAN NI!

bau badan

Eee…busuknya. Bau apa yang tengik ni? Malu sebab badan berbau? Ingin tahu cara hilangkan bau badan busuk dengan solusi yang paling mudah serta berkesan? Baca artikel ini sampai habis!

Bau badan termasuk dalam masalah klasik yang sering  menjadi keluhan sebahagian orang. Namun, bagi anda yang mengalami masalah ini, jangan terlalu stress memandangkan stress atau tekanan emosi juga boleh membuatkan badan kita mengeluarkan bau yang tidak sedap.

Di samping itu, untuk hilangkan bau badan kita perlu menjaga kebersihan tubuh kita supaya tidak menimbulkan bau yang tidak sebab disebabkan masalah peluh yang berlebihan. Lagipun mana ada orang yang sanggup duduk lama-lama berdekatan dengan kita kalau badan kita berbau busuk.

BERIKUT INI 5 CARA HILANGKAN BAU BADAN DENGAN CEPAT:

masalah bau badan

JANGAN MALAS MANDI

Adakalanya kita rasa liat atau malas untuk menyentuh air. Lebih-lebih lagi kalau hari hujan, rasa nak terus berbaring dan bergulung di dalam selimut.

Tapi, kita patut tahu mandi 3 kali sehari itu perlu untuk hilangkan bau badan yang tidak menyenangkan itu.

Dengan mandi, semua peluh atau bakteria yang melekat pada badan akan hilang. Bahkan badan kita juga akan menjadi lebih segar.

PAKAILAH DEODORAN/ANTIPERSPIRANT ATAU MINYAK WANGI

Tak adalah salahnya pun kalau kita pakai deodoran/antiperspirant atau minyak wangi ketika berada di rumah. 

Deodoran boleh digunakan untuk hilangkan bau badan, namun tidak mampu membantu mengurangkan keluarnya peluh. Manakala antiperspirant  merupakan produk yang mampu menghalang keluarnya peluh yang perlebihan.

masalah bau badan

MANDI LULUR SECARA RUTIN

Memanjakan diri sendiri tu penting. Kalau ada bajet lebih, pergilah ke salun atau spa.  Sekiranya tak ada bajet lebih, buat lulur sendiri pun tak ada masalah.

Lulur mawar, lulur susu kambing ataupun lulur teh hijau mampu menghilangkan masalah bau badan. Ketika berlulur, jangan abaikan pada lipatan-lipatan kulut yang boleh menimbulkan masalah bau badan seperti di ketiak.

Luluran tersebut dilakukan supaya sel-sel kulit mati terangkat dan dapat menghindari dari masalah bau badan. Untuk mencegah timbulnya bau badan, berlulurlah secara rutin dua kali seminggu.

BACA JUGA: 5 CARA DIET YANG SALAH, BUAT ANDA TAK KURUS!

PAKAI BAJU YANG LONGGAR, TIDAK KETAT DAN MATERIAL MENYERAP PELUH

Baju ketat boleh membuatkan badan kita tidak bernafas dan menjadi lebih mudah berpeluh. Jadi, sebaiknya pilihlah pakaian yang longgar dan benar-benar buat kita rasa selesa.

Di samping itu, peluh yang keluar juga pasti akan melekat pada pakaian yang kita pakai.Boleh jadi juga pakaian tersebut menjadi penyebab utama badan kita berbau selama ini. Jadi, sebab itulah pentingnya kita memilih material yang mampu menyerap peluh dengan baik.

HINDARI MAKANAN PENYEBAB BAU BADAN

Ternyata ada banyak jenis makanan yang boleh menyebabkan bau badan ataupun bau ketiak. Antaranya daging merah, bawang putih, rempah ratus, makanan pedas, makanan segera dan juga produk olahan dari susu.

Selain itu, minuman keras dan juga kafein boleh menyebabkan bau badan yang tidak sedap. Kafien yang terdapa di dalam kopi akan menstimulasikan sistem saraf pusat kita yang membuatkan kelenjar peluh menjadi lebih aktif.

Selain itu, kopi juga merupakan sejenis minuman yang boleh membuatkan mulut kita menjadi kering. Ketika mulut kekurangan air liur, maka bakteria di dalam mulut akan jadi bertambah dan menghasilkan sulfur yang boleh menimbulkan bau mulut serta merangsang bau badan.

Itulah beberapa perkara yang boleh menjadi penyebab dan cara hilangkan bau badan sebaiknya kita ketahui. Semoga artikel  ini bermanfaat untuk semua yang mempunyai masalah bau badan.

Kredit Photo: Google

(Visited 3,672 times, 1 visits today)

Back to top